• bloggen

Congresorganisatie

In dit blog lees je alles over trends, nieuws en ontwikkelingen op het gebied van congresorganisatie met daarnaast vele tips & trics die jou behulpzaam kunnen zijn bij het organiseren van je congres.

Congresevaluatie voegt waarde toe!

Geplaatst door op in Congresorganisatie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 5376
  • 0 reacties
  • Afdrukken

office-875693  180Het congres heeft plaatsgevonden. Deelnemers en sprekers zijn naar huis, de zaal is leeg opgeleverd. Toch kun je als organisator nog niet rustig achterover leunen. Want, een succesvol congres dient immers waarde toe te voegen voor alle betrokkenen. En dat gaat verder dan een goede beleving tijdens het congres zelf. Hoe zat het ook al weer met het doel en de gestelde doelstellingen van je congres? Zijn deze behaald en is het congres inderdaad succesvol geweest?

Interne evaluatie

group 239251 180Het is aan te raden om na elk congres, hoe klein ook, te evalueren met alle betrokkenen. Hierbij bespreek je of alles vlot is verlopen bij zowel de voorbereiding, uitvoering als afwikkeling. Ieder congres dat je organiseert levert immers keer op keer meer ervaringen op en leer je nieuwe dingen bij. Leg deze ervaringen, positief of negatief, vast zodat zij belangrijke leerpunten vormen voor volgende congressen, voor jezelf én anderen binnen jouw organisatie.

Externe evaluatie

large 895564 180Maak vooraf aan het congres de doelstellingen meetbaar, zodat je na het congres een goed meetinstrument in handen hebt voor de evaluatie. Let er bij de wijze van vragenstellen op dat deze niet alleen betrekking hebben op de beleving (heel belangrijk) van de dag. Juist te weten hoe het niveau van de inhoudelijke presentaties werden ervaren en de vorm waarin deze werden aangeboden, geven goed inzicht in het succes van het congres. Wees niet bezorgd dat een evaluatie door je congresbezoekers als belastend wordt ervaren. Het geeft hen immers een gewaardeerd gevoel als naar hun mening wordt gevraagd.

Evaluatie tools

Je kunt de evaluatie met behulp van diverse (gratis)tools aanbieden aan je congresdeelnemer. Bij een groot (internationaal) congres is mijn advies om hiervoor een professioneel bureau in te schakelen. Zij weten als geen ander doelstellingen te vertalen naar objectief meetbare criteria en helpen de effecten van het congres aantoonbaar te maken. Zij nemen de volledige uitvoering van de meting uit handen. 

Wil je de evaluatie zelf uitvoeren? Kijk dan eens op:
www.surveymonkey.com
www.enquetesmaken.nl
www.survio.com

Tips

  • Evalueer zo kort mogelijk na het congres, desnoods dezelfde dag nog na afloop van de dag;
  • Bel mensen na. In een persoonlijk gesprek kun je direct om verduidelijking vragen;
  • Stel iets in het vooruitzicht. Bijvoorbeeld na invulling ontvangt men de hand-outs;
  • Laat deelnemers tips en ideeën aangeven voor een volgend congres;
  • Een goede wervingstactiek voor een volgend congres is deelnemers vragen om een aanbeveling te schrijven.

Vond je dit blog interessant en vind je dat anderen dit blog ook moeten lezen? Deel dit artikel dan met je Facebookvrienden, -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en via de share knoppen hiernaast, zodat ook andere mensen in jouw netwerk profiteren.

Laatst aangepast op
0

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft

Laat uw reactie achter

Gast dec 06, 2022