• bloggen

Congresorganisatie

In dit blog lees je alles over trends, nieuws en ontwikkelingen op het gebied van congresorganisatie met daarnaast vele tips & trics die jou behulpzaam kunnen zijn bij het organiseren van je congres.

9 tips om social media in te zetten tijdens je congres

Geplaatst door op in Congresorganisatie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 5655
  • 0 reacties
  • Afdrukken

Het is zover!

In mijn vorige blog heb ik je verteld hoe je in de aanloop naar je congres social media kan inzetten om er bekendheid aan te geven. Het is belangrijk om daar tijdens het congres mee door te gaan, ook al kost het tijd.

Ten eerste is het zonde van al je werk om te stoppen met de promotie. En een andere reden is, dat mensen die zelf niet aanwezig kunnen zijn, op deze manier toch betrokken worden. En wellicht zorgen je updates ervoor dat twijfelaars er de volgende keer wel aanwezig zijn.

9 tips om je enthousiast maken

blog socialmedia

1. Kies een platform
Twitter is eenvoudig in te zetten en foto's op te plaatsen. Maar denk ook aan Facebook waarbij mensen zichzelf kunnen taggen en aan Instagram. Dit laatste is een netwerk met meer dan 150 miljoen gebruikers. Wees wel kritisch en plaats geen onscherpe of rond
uit slecht foto's.

2. Stimuleer het gebruik van social media
Veel mensen zullen uit respect voor de sprekers geen gebruik maken van hun telefoon tijdens de presentaties. Maar je kunt er ook voor kiezen om er een levendig en actief programma onderdeel van te maken. Vraag de deelnemers bijvoorbeeld in te checken bij Facebook. Geef aan dat actief te zijn op social media gewaardeerd wordt. Laat ze in de pauze op Facebook vertellen wat ze opgestoken hebben van de presentaties.

3. Maak vragen stellen via Twitter mogelijk
Om de betrokkenheid te vergroten kun je aangeven dat na elk presentatie er een paar vragen die gesteld zijn op Twitter door de spreker beantwoord zullen worden. Degene die aangewezen is om vanuit de organisatie te tweeten kan het antwoord kort herhalen in een
tweet.

blog hashtag4. Hashtag
Bedenk een gemakkelijk te onthouden hashtag voor je evenement. Communiceer deze ruim van te voren met de deelnemers. En laat deze ook zien op het scherm tussen de sprekers door.

5. Wijs twee moderators aan
De een om berichten te delen en te reageren op wat de deelnemers plaatsen. De ander om zelf foto's en citaten te posten. Als deze de inhoud van de lezingen dan weet kan is hij of zij in staat snel stukken daaruit overnemen.

6. Maak je er niet gemakkelijk van af
Het kan verleidelijk zijn om je berichten en tweets van te voren in te plannen. Je weet immers wat er op het programma staat. Echter, als er iets in het programma wijzigt, kloppen je updates niet meer met de werkelijkheid. Niet doen dus.

7. Op elk netwerk verschillende content
De inhoud van de berichten, content, is voor elk platform verschillend. Het plaatsen van dezelfde berichten of foto's op Facebook, Twitter of Instagram is af te raden. Het zijn verschillende platforms met verschillende doelen.

8. Een social media manager
Als je een groot evenement hebt en je wilt meerdere social media platforms inzetten kan je er voor kiezen om speciaal programma daarvoor in te zetten. Dit programma stelt je in staat Twitter en Facebook naast elkaar, gelijktijdig te monitoren.

blog einstein

9. Foto's en video's
Vraag mensen zichzelf te taggen op Facebook als ze zichzelf herkennen. Hierdoor komt jouw bericht bij alle vrienden van die persoon terecht. Dit is wel afhankelijk van ieder zijn persoonlijke instellingen.

Je begrijpt dat er best wat komt kijken bij social media rond jouw event. Als het nieuw voor je is, hou het dan simpel en hanteerbaar.

In mijn volgende blog vertel ik hoe je na je event in contact blijft met je doelgroep. Vlak na je event maar ook over een langere periode. En niet te vergeten vertel ik over het belang van evalueren.

En ik heb ook een vraag aan jou: waar zou je nog meer over willen lezen als het gaat om organiseren?

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door Willy Valk.

willy valk

Willy Valk is eigenaar van Hands on Social Media, een online markting bureau. Daarnaast ondersteunt zij met Hands on Events patiëntenorganisaties met het organiseren van events.

Laatst aangepast op
0

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft

Laat uw reactie achter

Gast dec 09, 2021